Spel en ontwikkeling

van de executieve functies.
Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, dit zet aan tot spel.

Spel en de ontwikkeling van de executieve functies zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. 
Maar hoe zit dat precies, laten we even beginnen bij het begin. In de baarmoeder vindt de aanleg van de hersenen plaats, dit is een belangrijke rol in de hersenontwikkeling. Bij de geboorte zijn de hersenen aangelegd maar nog minimaal ontwikkeld. Vanaf het moment dat het kind is geboren speelt de interactie, ervaringen en omgeving van het kind een hele belangrijke rol in de verdere ontwikkeling van de hersenen. 

Hoe zorg je voor voldoende stimulatie van de hersenen? 
Er zijn meerdere manieren om de hersenen te stimuleren tot ontwikkeling. Zoals hierboven al benoemd speelt er een belangrijke rol tussen de interactie met de omgeving en het kind. Deze interactie kan op verschillende manieren plaatsvinden hier volgen enkele voorbeelden: 
Samen spelen, spel, bewegen, sociale situaties, dingen uitproberen, zelfstandig spelen, het nadoen van anderen. 

In deze blog zullen we je kort meenemen in hoe spel bevorderend is voor de ontwikkeling van de hersenen en de executieve functies. 

Chalk drawing of a bulb and inscription of wise quote
Nieuwsgierigheid is de sleutel tot creativiteit.

Spel bij kinderen komt voort uit nieuwsgierigheid door interesse in een bepaald voorwerp en kijken wat hiermee gedaan kan worden. Kinderen zijn heel creatief als het gaat om het uitzoeken wat je met verschillende materialen kan doen.
Deze creativiteit wordt gestimuleerd door verveling, dus laat je kind zich geregeld vervelen. 

Toren bouwen
Neem bijvoorbeeld het bouwen van een toren, hier kunnen we ons allen een voorstelling van maken. Kinderen beginnen van jongs af aan al met het bouwen van een toren door uit te zoeken wat ze met blokken kunnen. Ze beginnen met het ontdekken van het materiaal: 
Gooien, in de mond stoppen, erop bijten, naast elkaar leggen, de verschillende kleuren bij elkaar zoeken en dan uit eindelijk gaan ze stapelen. 
In het begin zal deze toren steeds omvallen, hier wordt de executieve functie emotieregulatie al aangesproken, het is frustrerend of juist heel leuk! De toren van iemand anders omgooien is vaak leuk, maar als je eigen toren niet lukt is het frustrerend. En hoe ga je om met deze emoties? 
Deze frustratie heeft ook zo zijn voordelen, het spreekt de executieve functie werkgeheugen aan. Het kind gaat nadenken over wat het al geprobeerd heeft, wat niet werkt en gaat opzoek naar andere mogelijkheden zo dat de toren wel blijft staan. Hierbij heeft het kind wel aanmoediging nodig van de opvoeder/begeleider. Moedig het aan om het nog een keer te proberen en stimuleer het door positief te blijven, geef als opvoeder/begeleider woorden aan wat je ervaart. En ga niet gelijk het kind helpen met bouwen van een toren. Verwoord de emoties die je ziet, de succesmomenten die je ziet maar ook wanneer de toren omvalt. 

In het spel hierboven beschreven worden de volgende executieve functies aangesproken: 
– Respons-inhibitie; eerst nadenken voor dat je een blokje ergens plaatst.
– Doelgericht; het doel is een toren bouwen.
– Flexibiliteit; de toren valt om, nieuwe manier bedenken om de toren te bouwen.
– Volgehouden aandacht; doorzetten om je toren te bouwen ondanks dat het omvalt.
– Organisatie; in een bepaalde volgorde de blokken plaatsen, van groot naar klein.
– Emotieregulatie: hoe uit je je emoties. 
– Taakinitatie: beginnen aan het bouwen van de toren. 
– Werkgeheugen: wat werkte wel en wat werkte niet ophalen uit je geheugen.

Nu hebben we het voorbeeld van een toren bouwen genomen, maar de executieve functies worden natuurlijk bij alle soorten spel gestimuleerd. 

Winkelwagen